Tartalomjegyzék
Az autó klímaberendezése vagy AC rendszere több összetevőből áll. Ezek egyike nem más, mint a tágulási cső, népszerűbb nevén a tágulási szelep. Akárcsak a klímaberendezés más részei, ennek a szelepnek a legkisebb hibája vagy meghibásodása is megakadályozhatja az utastér megfelelő hűtését. Természetesen, ha a klímaberendezés egy hibás szelep miatt nem hűt megfelelően, járműve rendkívül kényelmetlenül fog viselkedni. Ha ez megtörténik, a lehető leghamarabb meg kell oldania a problémát.
A klímakompresszor és a klímapárologtató között található apró adagolószerkezetet tágulási szelepnek nevezik. Ennek a szelepnek a fő funkciója és célja, hogy szabályozza a hűtőközeget, ahogy az az elpárologtatóba áramlik, ahol az elnyeli a hőt és lehűti az autóban keringetett levegőt.
Ahhoz, hogy jobban megértse a tágulási szelep https://www.silux.hu/ szerepét, meg kell ismernie, hogyan működik az autó klímaberendezése. Minden autó AC rendszere hűtőközeget használ elsődleges hőátadó mechanizmusként, hogy megszabaduljon a hőtől az utastérből. A folyamat a kompresszornak nevezett eszköznél kezdődik.
Abban a pillanatban, amikor a motor beindul és a légkondicionáló rendszer elindul, a kompresszor ezután nyomás alá helyezi és elosztja a gőzölgő hűtőközeget a rendszerben. Amint a hűtőközeg elhagyja a kompresszort, belép a kondenzátornak nevezett radiátor típusú készülékbe.
A kondenzátor ezután a hűtőközegből bizonyos mennyiségű hőt ad át a légkörnek. A hűtőközeg szintén folyékony halmazállapotúvá válik, amint a kondenzátorba kerül.
A nagy nyomású folyékony hűtőközeg ezután egy szűkítőbe kerül. Ez a szűkítő csökkenti a hűtőközeg nyomását, és ezt a rendszer következő alkatrészébe, egy másik radiátor típusú eszközbe, az elpárologtatómagba adagolja.
A rendszer egyedi kialakításától függően a szűkítő vagy egy tágulási szelep, vagy egy nyíláscső lesz. Ha tágulási szelepet használ, akkor a szelep belsejében egy membrán működik egy olyan mechanizmussal, amely képes érzékelni a hőmérsékletet, hogy szabályozza azt a bizonyos sebességet, amellyel a hűtőközeg az elpárologtatómagba jut.
Az elpárologtatómagból egy fúvómotor préseli át a levegőt, hogy az utastérben lévő levegő hője átkerüljön a hűtőközegbe. Eközben a hűtőközeg egyidejűleg felforr és alacsony nyomású gőzzé alakul, mielőtt visszamegy a kompresszorba, hogy az egész ciklus újrainduljon.
Még egy dolog, amit érdemes itt megjegyezni, hogy minden AC-rendszerben van egy szárító, amely megszünteti a vezetékekben található nedvességet. A táguló szeleppel rendelkező rendszerek befogadó szárítóval rendelkeznek, míg a nyíláscsövet használó rendszerek akkumulátoros szárítóval számolnak.A tágulási szelep úgy működik, hogy csökkenti a hűtőközeg nyomását, amikor az a légkondicionáló rendszer nagynyomású oldaláról a kompresszor után a párologtató előtt található alacsonynyomású oldalra áramlik. Ez a szelep egy apró nyílást tartalmaz, amely a hűtőközeg áramlásának korlátozásáért felelős, hogy olyan nyomásesést hozzon létre, amelynek hatására a hűtőközeg kitágulhat és alacsony hőmérsékletű, alacsony nyomású gázzá alakulhat át.
Ez a szelep a légkondicionáló kondenzátorral és a kompresszorral együttműködve tartja fenn a megfelelő hőmérsékletet és nyomásszintet a légkondicionáló rendszeren belül. Amint a hűtőközeggáz eléri az elpárologtatót, elnyeli a hőt a körülötte lévő levegőből. Ez lehűl, majd a jármű utasterében kering.
Készen kell állnia arra, hogy 150 dollár és 400 dollár közötti összeget költsön, ha a tágulási szelepet egy profi szerelőnek kell kicserélnie.
A gépjárművek légkondicionáló rendszereiben használt tágulási szelepek kétféle típusban készülnek: fix nyílású csövek és hőtágulási szelepek vagy TXV-k. A TXV-k egy hőmérsékletet érzékelő izzót használnak a rendszeren keresztül áramló hűtőközeg mennyiségének szabályozására.
Abban a pillanatban, amikor ez az izzó extrém meleget érzékel az elpárologtatóban, kinyitja a szelepet, hogy több hűtőközeg áramolhasson. Amint az elpárologtató rendkívül hideggé válik, a szelep bezáródik, és csökkenti a hűtőközeg áramlását.
Másrészt a fix nyílású csőnek van egy fix méretű nyílása, amely egy meghatározott mennyiségű hűtőközeget enged át az egész rendszeren. Ez egy olyan szeleptípus, amely nem tudja a hűtőközeg áramlását a hőmérsékletnek megfelelően beállítani, ami a TXV-hez képest kevésbé precíz.
A tágulási szelepek egy idő után meghibásodhatnak vagy eltömődhetnek, ami problémákhoz vezethet az autó légkondicionáló rendszerében. Az autó klímaberendezésének rendszeres és megfelelő karbantartása, beleértve a tágulási szelepek cseréjét vagy tisztítását, megelőzheti ezeket a problémákat.
Az Ön járművének tágulási szelepe, ha rendelkezik ilyennel, idővel meghibásodhat, ami az alábbi tünetek bármelyikét vagy akár többet is okozhat:
A tágulási szelepek csak a sok probléma között vannak, amelyek miatt az autó klímaberendezése csak meleg levegőt fújhat. Amint a szelep zárva marad, a hűtőfolyadék áramlása az elpárologtatómag felé korlátozódik. Ez megakadályozhatja, hogy a klímaberendezés rendeltetésszerűen működjön.
Másrészt, ha a szelep nyitva marad, az elpárologtatómagban elárasztás keletkezik, ami akadályozhatja a klímaberendezés megfelelő működését.
A nyitva maradt tágulási szelepek végül elárasztják az elpárologtató magját, és fagyot okoznak az elpárologtató kimeneténél. A szelep külső részén felgyülemlett fagy viszont azt jelzi, hogy a szelep zárva maradt vagy eltömődött.
A tágulási szelep is szivároghat. Ha ez megtörténik, a szelep körül hűtőközegolaj gyűlhet össze. A zöld festék is észrevehetővé válhat, ha a festék egy ponton a rendszerbe kerül. Gondoskodjon a tágulási szelepről, hogy járműve kényelmes és komfortos maradjon.